Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

יום יום ראשון

|

28/04/2024

|

23:03

מה זה שוק ההון?

מה זה שוק האון
זמן קריאה: 3 דקות

אתם שומעים עליו בחדשות, ביום העבודה, בסקירות מקצועיות, אבל אין לכם באמת מושג מה זה שוק ההון? אתם ממש לא לבד. בכתבה זו נציג את שוק ההון על מאפייניו ומטרותיו, נסביר כיצד הוא פועל ואיך הוא נוגע למחייה של כולנו.

מה זה שוק ההון בכלל?

את המונח אתם מכירים מהתקשורת ומשיחות הסלון ואתם בוודאי כבר מניחים לא רע בכלל על מה מדובר: שוק ההון מתייחס לעולמות הכלכלה והעסקים ובוודאי קשור למערכת הפיננסית בישראל. אבל מה זה שוק ההון עבורכם, כאנשים שאין להם כל קשר לתחומי הפיננסים והכלכלה?

ובכן, שוק ההון הוא שמו של שוק ניירות הערך העולמי, בו מנוהלים גם שוק המניות ושוק אגרות החוב. כל אלו הם מוצרים שמרכיבים חברות הנסחרות בבורסה וברכישתם ניתן להגדיל רווחים ולצבור הון. אז מה זה שוק ההון לחברות שנמצאות בבורסה? זוהי דרכן לגייס הון מהציבור, בין אם במכירת מניות שהופכות את המשקיע הרוכש לבעל חלק מסוים בחברה, בין אם בהנפקת אגרות חוב שממשלות וגופים ציבוריים מנפיקים לטובת גיוס הון מהציבור ובין אם ברכישת תעודות סל או קרנות נאמנות.

מטרתו העיקרית של שוק ההון

כדי להבין בצורה פשוטה מה זה שוק ההון, צריך להבין מהו התפקיד המרכזי שלו והמטרות שמשחקות תפקיד בשוק זה מידי יום. ובכן, בשוק ההון נפגשים כל הגורמים בעלי העניין שזקוקים למימון כלשהו. אלו יכולים להיות חברות שמעוניינות להתרחב, יזמים שמעוניינים לפתח עסק מסוים, ממשלות שמעוניינות לגייס הון מיידי וגם אנשים פרטיים, בנקים ובתי השקעות שרוצים להשקיע כספים בתמורה לתשואה טובה. מוצרי שוק ההון נחשבים למורכבים ומגוונים ולכן ההשקעה הכספית הנדרשת עבורם תהיה גדולה למדי.

מהי הבורסה?

הבורסה היא המקום שמתווך בין כל הגורמים הללו, שזקוקים למימון או שמחפשים אחר השקעה טובה והיא נתפסת כאלמנט מרכזי מאוד בכלכלה העולמית והמקומית של זמננו. הבורסה היא אחד המנגנונים העיקריים שעומדים מאחורי השגשוג והשפע החומרי והיא זו שממנפת חברות, תאגידים ויזמויות בתחומים מפותחים כמו תעשיית הביוטק, הפארמה, התקשורת וכן הלאה. כיום שוק ההון הוא מערכת גלובלית יעילה, אליה מגיעים מידי יום אנשים פרטיים כדי לסחור עם גורמים אחרים ודרך תוכנת מסחר ממוחשבת ומיידית.

מלבד מסחר בין משקיעים וחברות, שוק ההון הוא אמצעי יעיל לייצוב המשק. ממשלות כל העולם המערבי נוכחות בו כדי לגייס הון מהציבור, לקבל כספים רלוונטיים לפעילותן ולהחזיר מהם למשקיעים במשך שנים קדימה.

מה זה שוק האון

מה זה שוק ההון במספר מושגי יסוד חשובים:

מניה: זהו נייר ערך שמהווה תעודת שותפות בחברה. ככל שלאדם מסוים יש יותר מניות, כך הוא משפיע יותר על אותה החברה.

אגרת חוב: זהו שטר חוב או הלוואה שמהווה הלוואה ממשקיעים שונים, שתוחזר להם כעבור פרק זמן מסוים.

תעודת סל: תעודת התחייבות סחירה שעוקבת אחרי נייר ערך או מדד כלשהו. התשואה מתעודת הסל נגזרת מהביצועים של המדד אחריו היא עוקבת, מה שמאפשר לרכוש אותה ולא את המניה עצמה.

מדד: שקלול מספר מניות מחברות נבחרות. למשל מדד הנאסד"ק כולל חברות מתחומים טכנולוגים, הדאו ג'ונס מתייחס לשלושים חברות נבחרות מארה"ב, מדד ת"א 35 מכיל את 35 החברות הישראליות המובילות ועוד.

הנפקה: זוהי פעולה לגיוס כספים לטובת חברה כלשהי, על ידי מכירת מניות שיירכשו על ידי משקיעים.

אופציות: אלו הם מכשירים פיננסים שונים שנועדו לרווחים ממונפים או לבטחונות שמספקים מעטפת הגנה להשקעה במקרה של עליה או ירידה בערך המדד. העסקאות בישראל מבוצעות בדרך כלל על פי אופציות מט"ח ומעו"ף.

דיבידנד: תשלום שניתן למשקיעים שרכשו מניה מהחברה הנסחרת, לאחר שזו הנפיקה רווחים. בישראל על פי חוק תשלום זה מחויב במס הכנסה.

הון עצמי: מתייחס להון בנטו של חברה כלשהי, לטובת הערכת השווי ופוטציאל ההשקעה בה.

הצעת רכש: בעלי עניין מעבירים הצעה לרכישת מניות, ככל שיש להם 5% לפחות בבעלות על חברה מסוימת הנסחרת בבורסה.

מכירה בשורט: מתייחסת למוצרים נסחרים שנמצאים בירידת מחיר, כך שאחרי שנמכרו ניתן יהיה לקנות אותם במחיר נמוך יותר ולהרוויח.

פיזור סיכונים: כדי להימנע ממצב של השקעת כל הכסף באפיק השקעה אחד ויחיד, נהוג ליצור תמהיל השקעה שמורכב ממספר אפיקים. כך במקרה שאחד מהם מפסיד, היתר לא ייפגעו.

מינוף: מה זה שוק ההון מבלי לדבר על מינוף? נסיים עם מושג היסוד המרכזי בעולם ההשקעות, שבו המשקיע לוקח הלוואה לטובת השקעה בסכום גדול יותר מזה שנמצא ברשותו כרגע.

  • איך מתחילים להשקיע בשוק ההון?

יש לפנות לגוף פיננסי מוכר כמו בנק או בית השקעות שיהפכו אתכם לחברי בורסה ויחברו אתכם למערכת המסחר. כעת תוכלו לבחור האם להשתמש במנהל תיק השקעות שיבצע עבורכם את הפעולות הרצויות, או לעשות זאת בעצמכם.

  • האם לימודי שוק ההון יעזרו לי להשקיע?

בהחלט. אנשים רבים נרשמים ללימודי שוק ההון כדי לפתח קריירה בתחום וגם כדי לקבל ידע מקצועי כמשקיעים עצמאיים.

חזור לחלק מסוים בעמוד זה:
אולי יעניין אותך
הקורונה בישראל
[covid-widget type="country-card" country="Israel" bgcolor="#2b2e3e" title="" labelglobal="" labelcases="מקרים" labeldeaths="מתים" labelrecovered="החלימו" labelactive="חולים כרגע" labelcritical="במצב קשה" labelcasesperm="מקרים למיליון"ימו"]

תודה!

ניצור איתך קשר ממש בקרוב :)